poniedziałek, 7 lutego 2011

Zarządzanie zasobami ludzkimi



Zarządzanie zasobami ludzkimi- jest to system kierowania zasobami ludzkimi, który traktuje ludzi jako podstawowy zasób organizacji w ujęciu strategicznym tzn. pozyskiwania ludzi, motywowania ich i kierowania nimi.
Zarządzanie oznacza koordynację wszystkich zasobów organizacji:
-zasoby ludzkie-czyli kapitał intelektualny (wykształcenie, wiedza, umiejętności i zdolności) oraz kapitał społeczny (lojalność, uczciwość, zaufanie)
-zasoby finansowe- czyli kapitał finansowy (bieżący i długofalowy)
-zasoby rzeczowe- surowce, produkty, pomieszczenia biurowe i produkcyjne, sprzęt i urządzenia
-zasoby informacyjne- są to informacje i dane służące do skutecznego podejmowania decyzji przez managera
Rolą managera- jest kreowanie współpracy i tworzenie powiązań sieciowych na podstawie koordynacji zasobów i strategii ukierunkowanej na osiągnięcie celów organizacji
Manager koordynuje zasoby poprzez 4 funkcje kierownicze:
-planowanie i podejmowanie decyzji
-organizowanie
-przewodzenie albo kierowanie ludźmi
-kontrolowanie
Zarządzanie kadrami- to takie zarządzanie, które pomaga w kierowaniu pracownikami danej organizacji przez skonstruowanie, utrzymanie i rozwój systemów, które stanowią ramy zatrudnienia. Pracownik jest związany z firmą począwszy od działań wstępnych (rekrutacja i selekcja) poprzez kierowanie relacjami w trakcie trwania zatrudnienia (wynagrodzenie, ocena pracy, rozwój osobisty, stosunki między pracownikami a pracodawcami, skargi i dyscyplina), a skończywszy na wygaśnięciu stosunku pracy (emerytura, rezygnacja, zwolnienie, usunięcie z pracy).
Zarządzanie kadrami obejmuje proces planowania zasobów ludzkich czyli dopasowania popytu organizacji na odpowiednią liczbę i jakość pracowników w stosunku do istniejącej podaży. Popyt jest pochodną obecnych i przewidywanych działań przedsiębiorstwa.
Planowanie w organizacji- to proces związany z rekrutacją i selekcją
Rekrutacja- to system pozyskiwania pracowników n dane stanowisko. Rekrutacja polega na analizie danego stanowiska pracy, badaniu kompetencji i tworzeniu listy obowiązków które pracownik ma realizować.
Środkami rekrutacji są:
-Internet
-ogłoszenia prasowe
-agencje do spraw zatrudnienia
Zadaniami rekrutacji jest pozyskiwanie jak największej liczby osób najlepiej wykonujących dane zadanie. Rekrutacje dzielimy na wewnętrzną i zewnętrzną.
Rekrutacja wewnętrzna- polega na skorzystaniu z posiadanych zasobów pracowniczych, jest ona motywująca dla pracowników gdyż polega na awansowaniu, przeszeregowaniu lub modyfikacji zadań.
Rekrutacja zewnętrzna- polega na skorzystaniu z zasobów zewnętrznych, pozostających na rynku pracy poza organizacją, celem takiej rekrutacji jest pozyskanie takich pracowników bardziej innowacyjnych co określa się „napływem świeżej krwi jej celem może być także rozbicie Klik w organizacji.
W procesie organizowania ważną rolę odgrywa selekcja czyli wybór najlepszego kandydata na dane stanowisko.
Środkami selekcji są:
-formularze
-wywiady
-testy
-środki oceniające dodatkowe kryteria
Selekcja- jest etapem oceny pracownika. Ocena pracy to informacja dla przełożonego na temat zaplanowania ścieżki kariery.
Środkami oceny są:
-rozmowa z kierownikiem
-testy
-analiza osiągnięć
Ocena jest sygnałem do podwyżki wynagrodzenia , awansu lub skierowania na szkolenie.
Istnieje trójpodział władz:
-samoocena pracownika
-ocena pracownika przez kolegów
-manager ocenia pracownika
Ocena stanowi sygnał do szkolenia.
Szkolenie- to proces doskonalenia umiejętności. Manager podejmuje decyzję jakie szkolenia będą realizowane.
Formą szkoleń są:
-instruowanie
-kursy
-szkolenia
-studia podyplomowe
Zadaniem szkoleń jest pogodzenie potrzeb organizacji z rozwojem osobistym pracownika. Szkolenie to inwestycja która może dać skutek awansu.
Wynagrodzenia- jest to stawka podstawowa wraz z dodatkami podstawowymi (ZUS, podatki) i wynika z kodeksu pracy, który wprowadza umowę o pracę, umowę o dzieło, umowę zlecenie, umowę o dzieło z przeniesieniem praw autorskich lub na zasadach kodeksu spółek ustawy o działalności gospodarczej (kontrakt managerski)
Wynagrodzenia są:
-akordowe- zależą od ilości zebranych rzeczy
-liniowe- dotyczą tych miejsc gdzie praca jest automatyczna
-szczeblowe- jest to rozgraniczenie stawki od do
-promocyjne- im więcej się sprzeda tym można dostać dodatkowe wynagrodzenie
Stosunki między pracownikami a pracodawcami- są to zbiorowe układy pracy, którymi zarządzają managerowie ds. personelu i ich zadaniem jest monitorowanie tych układów, rozwiązywanie problemów i konfliktów i budowanie systemu informacji i konkurencji między pracownikami.
System komunikacji z pracownikami i partycypacja (współuczestniczenie) pracowników w zarządzaniu- polega na budowaniu systemów informacyjnych i budowaniu danych oraz wdrożeniu systemów współpracy i burzy mózgów i kół jakości.
Nowoczesne zasady zarządzania zasobami ludzkimi wg. Berr Spector (1980):
1. „Ludzie powinni być traktowani jako społeczny kapitał który można rozwijać.”
2. „Uczestnictwo w podejmowaniu decyzji ma swoją wartość, a wybór pewnych opcji czy rozwiązań przez ludzi powinien opierać się na rzetelnych osądach.”
3. „Władza powinna być raczej podzielona w ramach całej organizacji niż zcentralizowaną po to aby istniały zaufanie i współpraca pomiędzy ludźmi których ceni się za realistyczne wyczucie sposobów działania i intuicje przy podejmowaniu decyzji.”
4. „Interesy wszystkich stron które maja udziały w organizacji (pracownicy, akcjonariusze, dostawcy, klienci, kooperanci) powinny być zapewnione w strategii personalnej.”
Istnieją 2 rodzaje ZZL:
1.Model twardy- polega na jasnym określeniu celów, schematycznym i proceduralnym zachowaniu pracowników, który ceni się za szybkość i precyzję wykonanych poleceń. System taki istnieje w organizacjach działających automatycznie z rutyną, gdzie pracownicy są nisko wykwalifikowani np.: hala produkcyjna. Model ten stosowany jest tam gdzie kreatywność zastępują sytuacje zagrożenia życia np.: policja, wojsko, straż pożarna
2.Model miękki- polega na realizacji nie do końca sprecyzowanych celów, polega na elastycznym reagowaniu, na zmiany gdzie kreatywność i pomysłowość pracowników odgrywa wiodącą rolę. Model ten stosuje się w reklamie czy show-biznesie, organizacjach artystycznych, nauce czyli tam gdzie nie ma rutyny, sukces zależy od motywacji pracowników, nie ma schematów postępowania.
Kultura organizacyjna- jest to system wartości i norm w obowiązujący w danej organizacji który reguluje zachowania jej członków. System ten obejmuje dwie metody modelu miękkiego „empowerment”- polega na uprawomocnieniu pracownika do samodzielnego podejmowania decyzji; druga metoda to „coaching” czyli trening pracownika do samodzielnego myślenia i podejmowania w systemie nauczania i uczenia się.
Kultura organizacyjna realizowana jest w modelu E. Schein. W modelu tym istnieją 3 poziomy:
1.Artefakty:
-językowe
-behawioralne
-fizyczne
2.Normy i wartości:
-procedury
-schematy
-lista obowiązków, które określają zachowania pracowników
3.Podstawowe założenia:
-statut
-dokumenty rejestracyjne
-strategia
-misja
-budżet
Istnieją 3 rodzaje kultur organizacyjnych:
1.Amerykańska (męska)- polega na rywalizacji i konkurowaniu pracowników, których rozlicza się za efekt pracy. W kulturze tej liczy się szybkość i umiejętności natomiast w mniejszym stopniu wiedza i doświadczenie. W kulturze męskiej możliwe jest szybki awans ale również szybka degradacja prawnika. Istnieje również olbrzymia fluktuacja kadr.
2.Europejska (żeńska)- polega na wdrożeniu systemu, gdzie priorytet uzyskuje wiedza, doświadczenie i możliwości rozwojowe pracownika. W kulturze tej pracownik doskonali się w systemie licznych szkoleń które integrują i identyfikują pracownika z organizacją. Najważniejszy jest pracownik i jego wiedza dzięki której może stopniowo awansować.
3.Japońska- polega na pracy zespołowej, jednostka liczy się o tyle ile może dać z siebie organizacji. Pracownik doceniany jest za umiejętności współpracy, identyfikację z organizacją i poświęcenie pracy. System awansów spełnia wymogi wiekowe płci i tradycji.
Kultura Antyefektywności:
1.Relacje- istnieje wyraźny podział między pracownikami różnych szczebli, pionów czy służb, brak informacji i komunikatywności.
2.Opinie- managerowie często wyrażają się niepochlebnie o pracownikach wykonawczych stosowana jest teoria X McGregora gdzie człowiek jest z natury zły, leniwy i na skróty wykonuje zadania dlatego trzeba stosować metodę kija, czyli zmuszać go do pracy, jest traktowany przedmiotowo
3.Rozeznanie- managerowie niewiele wiedza na temat rzeczywistych postaw, aspiracji, opinii pracowniczych i nie sa tym zainteresowani
4.Atmosfera- managerowie rzadko rozmawiają z szeregowymi pracownikami, jeśli dochodzi do rozmów to są to negocjacje, burzliwe dyskusje, stawianie sobie zarzutów dominuje atmosfera konfrontacji
5.Stosunek do pracowników- obawy kierowników o motywacji szeregowych pracowników, brak zaufania oraz hut emocjonalny czyli nie zważanie na problemy innych ludzi
6.Trendy- widoczny brak pozytywnego trendu w zakresie produktywności, wydajności pracy, zniechęcenie pracowników, brak motywacji sprzyjają upadkowi organizacji
Kultura Proefektywności:
1.Relacje- istnieje kompleksowa analiza sytuacji w oparciu o strategię personalną, konsultację i opinię pracowników którzy partycypują w zarządzaniu
2.Opinie- strategia zmian rewolucyjnych lub ewolucyjnych jest przeprowadzona na podstawie opinii pracownika, którego traktuje się wg oceny Y McGregora jako z natury dobrego posiadającego wiedzę, który chce z reguły angażować się aby zasłużyć na szacunek dlatego managerowie stosują metodę marchewki, czyli częstych nagród, podwyżek, awansów aby go zmotywować
3.Rozeznanie- kierownicy angażują pracowników do zmian korzystając z ich doradztwa i interesują się sprawami bieżącymi i wyznaczają wspólne strategie łączące cele pracowników i managerów
4.Atmosfera- zatrudnienie managera do spraw personalnych posiadającego kwalifikację cechy osobowe, negocjatora, pozwala rozwiązać, konflikty i odszukać wspólne wartości łączące managerów i pracowników
5.Stosunek do pracowników- zaplanowanie i zorganizowanie w przedsiębiorstwie strategii personalnej opartej na współpracy, zaufaniu i zaangażowaniu pracowników pomaga w budowie efektywnego systemu rekrutacji, selekcji, motywacji, oceny, wynagrodzenia, rozwój pracowników
6.Trendy- zaplanowanie strategii personalnej poprzez wdrożenie metody Empowermend i Coatching wpływa na wzrost konkurencyjności, wpływa na rozwój pracownika
Empowermend- jest to usamodzielnienie pracownika i uprawomocnienie do wykonania zadań
Coatching- jest to trening pracownika do samodzielnego wykonywania zadań, często utożsamiany z metodą uczenia się
Umiejętności- są to zdolności oraz wiedza zdobywana w procesie kształcenia i socjalizacji
Cechy osobowe- są to elementy osobowości, przyzwyczajenia i nawyki, które kształtują zachowanie się a wynikają z genotypu
Cechy i umiejętności managera:
Skuteczny manager:
1.Produktywność- osiąganie zamierzonych celów
2.Stawianie sobie ambitnych celów
3.Łatwość wyrażania swoich myśli i intencji
4.Dojrzałość i stanowczość (asertywność w kontaktach z ludźmi)
5.Umiejętność bycia przywódcą zespołu
6.Lojalność i pomoc zarządzającym i kolegom
7.Gotowość poświęceń dal kariery
8.Własne poczucie sensu życia
Nieskuteczny manager:
1.Posiada poszczególne problemy z wykonywaniem zadań
2.Brak umiejętności kontaktowania się z ludźmi
3.Niemożliwość przystosowania się do stylu szefa
4.Popełnia błędy przy doborze i rozwoju pracowników
5.Skłonność do nadmiernego ingerowania
6.Niepowodzenia w tworzeniu sprawnych zespołów pracowniczych.
7.Nadmierne uzależnienie od innych
Cechy charakterystyczne managera:
1.Odwaga
2.Śmiałość
3.Skłonność do ryzyka
4.Inteligencja
5.Dynamizm do działania
6.Komunikatywność
7.Samodzielność
8.Intuicja
9.Umiejętność przywódcza
Wyróżniamy 5 rodzajów stylów:
-nakazowy- sam podejmujesz decyzję i przekazujesz je do wykonania członkom zespołu
-perswazyjny- sam podejmujesz decyzję a następnie przekonujesz zespół do swoich racji
-konsultatywny- przed podjęciem decyzji zasięgasz opinii zespołu
-partycypacyjny- włączasz uczestników zespołu w procesy podejmowania decyzji
-demokratyczny- prawo decydowania pozostawiasz grupie


15 komentarzy:

  1. Właściwe zarządzanie zasobami ludzkimi jest równie ważne dla sukcesu przedsiębiorstwa, co skrupulatne prowadzenie księgowości. Na szczęście polskie prawo daje nam w tej kwestii sporą dowolność - może być to mała księgowość, lub jedna z kilku innych form prowadzenia księgowości.

    OdpowiedzUsuń
  2. W kwestii zarządzania czy też na przykład planowania produkcji skupiam się na wykwalifikowanym personelu i dobrym wsparciu także ze strony zewnętrznych firm. Korzystamy na przykład ze wsparcia - dynamics 365 support usprawniając wiele procesów związanych z modyfikacją i nadzorowaniem naszego oprogramowania.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeśli już jesteśmy na etapie zarządzania personelem to często zapominamy o budowaniu prawidłowej relacji z klientem. Dzięki systemom CRM https://craftware.pl/jaki-crm-wybrac-dla-malej-firmy możemy bez najmniejszego problemu zarządzać naszymi klientami i stosownie utrzymywać relacje.

    OdpowiedzUsuń
  5. Różnego rodzaje analizy w firmach są potrzebne, ale na nich się praca nie kończy. Bardzo ważne jest zarządzanie dokumentami https://www.connecto.pl/system-dms-connecto/ które często jest pomijane. Wtedy rodzi nam się bałagan.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zarządzanie zasobami ludzkimi obejmuje skomplikowane procesy, na które składa się wiele połączonych ze sobą czynników. Sprawne zarządzanie nimi wymaga odpowiedniego dopasowania systemu do specyfiki danego przedsiębiorstwa. O samych wdrożeniach można poczytać tutaj. Nowoczesne technologie znacząco ułatwiają obsługę pracowników, na każdym etapie współpracy.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawym rozwiązaniem, które zyskuje w ostatnich latach na popularności jest system TETA AIR od Unit4. Automatyzacja procesów w dziale HR może przynieść wiele oszczędności, zarówno czasowych jak i finansowych

    OdpowiedzUsuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  9. Praca na budowie Katowice? W STRABAG mają naprawdę bardzo ciekawe oferty pracy.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo fajny artykuł. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  11. Akurat ja jestem zdania, że również niezwykle ważną sprawą jest to aby wiedzieć z jakim biurem rachunkowym współpracować. Od siebie na pewno mogę polecić biuro rachunkowe http://duet-sc.pl/ które prowadzi moje dokumenty bardzo dobrze.

    OdpowiedzUsuń
  12. Super ciekawa analiza ekonomiczna! Może teraz przeczytać i dowiedzieć się, jak mogę wykorzystać te wnioski w moim biznesie?
    https://raionsoftware.pl/cmms-raion/

    OdpowiedzUsuń
  13. Zarządzanie pracownikami, poszukiwanie ich i zapewnianie im odpowiednich warunków do pracy to trudne zadanie, nie każdy pracodawca sobie z tym radzi. Z pomocą przychodzą wtedy agencje pośrednictwa pracy które mogą na siebie przejąć większość obowiązków związanych z zatrudnianiem pracowników. Z agencją https://kono.jobs/ współpracuje wiele przedsiębiorstw, z zadowoleniem właścicieli jak i samych pracowników.

    OdpowiedzUsuń
  14. Do prowadzenia Waszego biznesu z pewnością przyda się także odpowiedni lokal. Co powiecie na przykład na taki lokal usługowy warszawa: https://asbud.com/lokale-uzytkowe/ ? Myślę, że warto rozważyć i porównać różne opcje.

    OdpowiedzUsuń
  15. Odkryj potencjał przywódczy poprzez nasze skuteczne szkolenia kierownicze. Rozwijaj umiejętności zarządzania, doskonal strategie przywództwa i skutecznie realizuj cele organizacyjne. Inwestuj w swój rozwój kierowniczy już dziś i przewodź z pewnością siebie!

    OdpowiedzUsuń